سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه در مورد سیستمهای HVAC باید بدانید

هر آنچه در مورد سیستمهای HVAC باید بدانید

 

HVAC مخفف Heating، Ventilating، and تهویه مطبوع است و سیستم های HVAC در واقع همه چیز هستند ، از تهویه مطبوع شما در خانه گرفته تا سیستم های بزرگ مورد استفاده در مجتمع های صنعتی و بلوک های آپارتمانی. یک سیستم تهویه مطبوع خوب با هدف فراهم آوردن کنترل حرارتی و راحتی فضای داخلی ، و یک سیستم که با استفاده از اصول ترمودینامیک ، مکانیک سیالات و انتقال گرما طراحی شده است.

 

جعبه های بزرگ تهویه مطبوع که ممکن است در بالای بلوک های آپارتمانی یا دفاتر مشاهده کنید نمونه هایی از (قسمت قابل مشاهده) سیستم های تهویه مطبوع است. آنها به طور معمول در ساختمان های بزرگ صنعتی ، آسمان خراش ها ، بلوک های آپارتمانی و محیط های داخلی بزرگ مستقر می شوند. آنها همچنین یک م essentialلفه اساسی در محیط هایی هستند که مقررات بهداشتی وجود دارد که با استفاده از هوای گرفته شده از خارج ، دما و رطوبت را باید در سطوح خاصی حفظ کرد.

 

اما سیستم های گرمایشی و سرمایشی که در خانه خود استفاده می کنید نیز سیستم های HVAC هستند. ممکن است شکل دیگری داشته باشند ، اما بسیاری از اصول اساسی تعیین کننده عملکرد آنها و همچنین کارایی آنها ، از کوچکترین وسایل شخصی به بزرگترین تأسیسات تجاری منتقل می شود.

 

انواع مختلف سیستم های تهویه مطبوع

 

برای بیشتر افراد ، گرمایش و سرمایش به اندازه نیمی از انرژی مصرفی آنها خواهد بود. با توجه به این نکته ، مهم است که بدون استفاده از توان اضافی و افزایش هزینه های زندگی ، یک سیستم تهویه مطبوع (HVAC) انتخاب کنید که نیازهای راحتی شما را برآورده کند.

 

افرادی که در آب و هوای گرم یا سرد زندگی می کنند ممکن است به یک سیستم تک مرحله ای بپردازند ، طراحی شده فقط برای گرم کردن یا سرمایش. اینها ارزان هستند ، اما درعین حال ناکارآمد هستند و به طور معمول حتی در صورت عدم نیاز نیز با ظرفیت کار می کنند.مدل های پیشرفته تر ، سرعت فن متغیری را برای کاهش مصرف برق ارائه می دهند ، اما در مقایسه با سیستم های چند مرحله ای ، ناکارآمد باقی می مانند و در نتیجه برای طولانی مدت گران ترند.از طرف دیگر سیستم های پهنه بندی شده برای گرم یا خنک کردن قسمتهای منزل شما طراحی شده اند. این کار با طراحی دریچه های زون و دامپر در داخل دریچه ها و مجاری انجام می شود که به طور انتخابی جریان هوا را مسدود می کنند. برای افرادی که خواص بزرگتری دارند این از ارزش بی اندازه ای برخوردار است زیرا از گرم شدن یا خنک سازی سیستم در خانه که از سیستم استفاده نمی شود جلوگیری می کند.سیستم های HVAC همچنین می توانند برای کنترل رطوبت ساخته شوند و هر دو رطوبت ساز و رطوبت گیر را می توان به عنوان گزینه هایی به سیستم های گرمایشی و سرمایشی اضافه کرد. افرادی که در محیط های بسیار خشک یا مناطق گرمسیری زندگی می کنند ، این موارد اضافی را به سیستم ضروری می دانند. با این اوصاف ، برخی افراد ترجیح می دهند سیستم های رطوبت ساز یا رطوبت گیر جداگانه نصب کنند تا بتوانند رطوبت محیط خود را بدون نیاز به روشن کردن کولر کنترل کنند.

سیستم های گرمایشی

سیستم های گرمایشی می توانند چند شکل مختلف داشته باشند. بعضی از آنها کوره هایی هستند که برای تأمین هوای گرم شده از طریق مجاری مواد را می سوزانند ، در حالی که یکی دیگر از گزینه های محبوب دیگهای بخار است که آب را برای رادیاتورهای بخار گرم می کند یا سیستم های آب اجباری با رادیاتورهای تخته ای ، پمپ های حرارتی الکتریکی و حرارت است. یک کوره معمولاً با گاز طبیعی یا پروپان کار می کند ، در حالی که یک دیگ بخار از گاز یا روغن برای گرم کردن آب استفاده می کند.

 

گزینه دیگر کف تابشی است که به آن سیستم گرمایش هیدرونیک نیز می گویند. اینها از لوله کشی در زیر کف استفاده می کنند و از لوله های انعطاف پذیر ساخته شده اند که با آب یا محلول گلیکول پر شده اند. اینها می توانند هر نوع کف از جمله بتن را گرم کنند و یک روش کارآمد برای تأمین گرما در خانه است. حتی می توان آنها را در کفپوش چوبی مقاوم سازی کرد ، هرچند که باید با دقت در غلاف کف های چوبی نصب شوند.